Blair Cadısı Projesi: Öncü ve Çığır Açan
Blair Cadısı Projesi'nin öncülü yeterince basittir: Üç öğrenci film yapımcısı, sözde Blair Cadısı mitini araştırmak için bir kamerayla ormana girer. Ancak bu basit hikaye, kendi başına çığır açan bir korku filmi haline geldi. Daniel Myrick ve Eduardo Sánchez tarafından yazılan ve yönetilen Blair Cadısı Projesi, bulunan görüntüleri yeniden canlandırmakla kalmadı, aynı zamanda bildiğimiz haliyle film pazarlamasını da değiştirdi. Blair Cadısı Projesi, 60.000 dolarlık bir bütçeyle 248 milyon doların üzerinde hasılat elde ederek bugüne kadarki en yüksek hasılat yapan ve en etkili bulunan görüntü korku filmlerinden biridir.
Doğaçlama ve Gerçekçilik
Myrick ve Sánchez, diyalogsuz, tamamen doğaçlama olmasını planlayarak Blair Cadısı Projesi için 35 sayfalık bir taslak yazdılar. Bu, filme sert bir gerçekçilik katıyor ve sonuna kadar ormanda umutsuzca kaybolan üç üniversite öğrencisinin psikolojik çöküşünü gösteriyor. Gerçekten doğaüstü güçlerin olup olmadığını veya her şeyin onların kafasının içinde olup olmadığını merak etmenizi sağlıyor. Blair Cadısı Projesi'nin gerçek ürkütücülüğü tartışmaya açık ve vizyona girmesinden 25 yıl sonra ilk kez izleyen izleyiciler, 1999'da gerçek bulunan görüntüleri izledikleri izlenimiyle sinema salonlarına akın edenlerden muhtemelen çok daha farklı bir deneyim yaşayacaklar.
Çığır Açan Pazarlama Kampanyası
Blair Cadısı Projesi'ni gerçekten çığır açıcı bir başarıya dönüştüren şey, milyonlarca insanı izledikleri şeyin gerçek olduğuna ikna eden kapsamlı pazarlama kampanyasıydı. 1999'da vizyona giren Blair Cadısı Projesi, böyle bir kavram henüz var olmadan önce "viral oldu". Sánchez, vizyona girmesinden bir yıl önce Heather, Michael ve Joshua'nın kayboluşuna dair "kanıtlar" gösteren bir web sitesi oluşturdu. Artisan Entertainment dağıtım haklarını satın aldıktan sonra, Heather, Michael ve Joshua gerçekten kaybolmuş gibi filmi pazarlamaya tamamen adadılar. Üç oyuncunun gerçek adları ve yüzlerinin bulunduğu kayıp posterler yayınlandı, IMDB'de "kayıp, ölü olduğu varsayıldı" olarak listelendiler ve Joshua Leonard'a göre aynı sebepten dolayı Cannes galasına davet edilmediler.
Mit Yaratma ve Mockumentary
Myrick ve Sánchez, Blair Cadısı efsanesini uydurdular ve bu efsaneyi derinleştirmek için, filmin galasından bir hafta önce Sci-Fi Channel'da (şimdi Syfy) yayınlanan ve bilgileri tamamen gerçekmiş gibi sunan Curse of the Blair Witch adlı bir mockumentary yarattılar. Genişletilmiş bir evrenin bu yaratılışı, daha sonra yönetmen M. Night Shyamalan'ı birkaç yıl sonra The Village adlı filmini tanıtmak için benzer bir başarıya girişmeye teşvik edecekti. Myrick ve Sanchez gibi, o da Sci-Fi Channel ile ortaklık kurarak "The Buried Secret of M. Night Shyamalan" adlı bir mockumentary yarattı, ancak o zamanki ağın başkanı olan Bonnie Hammer, yayınlanmadan önce aldatmacayı itiraf ettiğinde bu dublör başarısız oldu.
İnternet ve Pazarlama Stratejileri
Reddit kurulmadan yıllar önce, Blair Cadısı Projesi hikayenin gerçekliğini tartışan çevrimiçi mesaj panolarında dalgalar yaratmıştı. İnternet odaklı bu pazarlama stratejisi gerçekten türünün ilk örneğiydi, bu yüzden insanlar filmin gerçek olduğuna inanmaya daha meyilliydi ve bu da Blair Cadısı Projesi sonunda sinemalara girdiğinde kesinlikle işe yaradı. Blair Cadısı Projesi'nin ardındaki mit yaratma ve pazarlama, onu 1999'un mutlaka görülmesi gereken korku filmlerinden biri yaptı.
Günümüzde Blair Cadısı Projesi
Blair Cadısı Projesi'nin başarısı, internet ve sosyal medyanın evrimiyle birlikte bir daha asla tam anlamıyla tekrarlanamayacak gibi görünüyor. Sosyal medyada sahte hikayeler yaymak her zamankinden daha kolay ve paradoksal olarak bunları çürütmek de aynı derecede kolay. Böylesine kapsamlı bir viral pazarlama kampanyasının uygulanması, sözde bulunan görüntülerin gerçekliği hakkında çevrimiçi tartışmaları canlandırarak kısa ömürlü bir başarı sağlayabilir, ancak İnternet dedektifleri davayı hızla çözer.