Steven Spielberg’in The Terminal filminin gerçek hikayesi: Kurgudan daha garip

1998'den bu yana birçok kez birlikte çalışan Steven Spielberg ve Tom Hanks, modern sinemanın en verimli ve kalıcı yaratıcı ortaklıklarından birini oluşturdu. Er Ryan'ı Kurtarmak'tan The Post'a kadar, Hollywood'un iki ağır sikleti, savaş ve gerçek suçtan casusluk ve gazeteciliğe kadar pek çok konu içeren tarihi dramayı büyük ölçüde ele aldı. Ancak üçüncü çabaları, onlarca yıldır süren işbirliklerinde ton ve anlatım açısından bir ayrılığa işaret ediyordu.

Eylül AKGÖKÇE
Eylül AKGÖKÇE Tüm Haberleri

The Terminal Filminin Temeli: Gerçek Bir Hikaye
2004'te gösterime giren The Terminal, kurgusal Krakhozia ülkesinden bir adam olan ve kendi ülkesindeki toplumsal çöküşün ardından New York City'nin JFK Uluslararası Havaalanında mahsur kalan Viktor Navorski'yi konu alan hassas bir komedi. Birinin bir havaalanında uzun süre ikamet etmesi fikri mantıksız görünse de, 2004 yapımı filmin dayanağı aslında Fransa'nın Charles de Gaulle Uluslararası Havaalanında yıllarını geçiren İranlı bir adamın gerçek hikayesinden esinlenmişti.

Mehran Karimi Nasseri’nin Hikayesi
Mehran Karimi Nasseri'nin ilk günlerine ilişkin kesin ayrıntılar tam olarak bilinmemekle birlikte, o, İngiltere'de ekonomi okuduktan sonra 1974'te ülkesine dönen bir İran vatandaşıydı. Muhammed Rıza Pehlevi'yi protesto etme geçmişi olan bir siyasi muhalifti. Nasseri, İran'ın baskıcı yönetimi nedeniyle tutuklandı, işkence gördü, vatandaşlığı reddedildi ve 1977'de İran'dan sınır dışı edildi. Resmi bir evi olmadan, 1970'lerin geri kalanında Avrupa'yı dolaştı ve 1981'de Belçika'da kimlik belgeleri ve mülteci statüsü aldı. Ancak 1988'de Charles de Gaulle Havaalanına indiğinde Fransa'da fiilen gözaltına alındı.

Havaalanında 18 Yıl
Nasseri’ye göre, daha önce metroda saldırıya uğradığında pasaportunu ve mülteci belgelerini kaybetmişti. Böylesine benzersiz bir belirsizlik biçimine hapsolmuş bireylerin barındığı bir yer olan Zone d'attentede kendisine bir yuva kurarak, sonraki 18 yılını havaalanında yaşayarak geçirdi. Kendisine Sör Alfred adını veren Nasseri, 1000 sayfayı aşan bir günlük tuttu, geçimini McDonald's'tan kahvaltılık kruvasanlarla ve balıklı sandviçlerle sağladı ve iki kırmızı bankta uyudu.

Hollywood’un İlgisi ve Nasseri’nin Sonu
Dreamworks Pictures, hikayesinin hakları için Nasseri'ye 275.000 dolar ödedi. Nasseri, Ünlü olduğumun farkındayım. Buraya gelene kadar ilgi çekici değildim. dedi. Ancak zaman geçtikçe Nasseri'nin kendi geçmişine, akrabalarıyla ilişkilerine ve gözaltına alınışına ilişkin koşullar gelişti ve akıl sağlığının durumu sorusunu gündeme getirdi. Nasseri, 2006'da Charles de Gaulle'de 18 yıl geçirdikten sonra çıkarıldı ve hastaneye kaldırıldı. Yıllarca çeşitli barınaklarda kaldıktan sonra havaalanına geri döndü ve 12 Kasım 2022'de kalp krizinden öldü.

Spielberg ve Hanks: Gerçeklikten Kurgusal Bir Masala
The Terminal, Steven Spielberg'in en büyük çalışmaları arasında olmasa da, inkar edilemeyecek kadar havadar, dokunaklı ve eğlenceli bir film. Spielberg, filmin benzersiz karakterine, ortamına ve anlatımına neşeli bir kapris gözüyle yaklaştı. Ancak gerçek hayattaki ilhamının görünüşte dokunaklı ve gizemli doğasını, dramatik süslemeler uğruna cilalayarak parlattı. Filmin ortamını Fransa'dan Amerika Birleşik Devletleri'ne kaydırmanın yanı sıra, baş karakterinin ulusal ve etnik kimliği konusunda da bariz ve göz kamaştırıcı özgürlükler aldı. Kurgusal Viktor Navorski, İranlı yerine, Krakhozia ülkesinden geliyor.

Tom Hanks ve Oyunculuk Gücü
Tom Hanks’in Viktor Navorski'yi canlandırması, onun en ünlü performansları arasında yer almasa da, sevilen aktörün yaratıcı duyarlılığını ve sıfırdan bir karakter oluşturma konusundaki görünürde zahmetsiz yeteneğini alçakgönüllü bir şekilde hatırlatıyor. Navorski gibi bir karakter kolaylıkla karikatür veya kültürel duyarsızlık alanına sapma riski taşıyabilirdi; ancak Hanks, onu dolgun ve üç boyutlu bir adam olarak canlandırarak klişelerden başarıyla kaçındı. The Terminaldeki performansı, Hanks'in sinemanın en çok aranan ve beğenilen oyuncularından biri olarak kalmasının bir başka kanıtı.

20 Haz 2024 - 09:47 - Kültür & Sanat

Muhabir  Eylül Akgökçe


göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak Ege Gündem Gazetesi Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Ege Gündem Gazetesi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

Haber ajansları tarafından servis edilen tüm haberler Ege Gündem Gazetesi editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Ege Gündem Gazetesi değil haberi geçen ajanstır.