Steven Spielberg ve ET: Yıllara meydan okuyan bir başyapıt

Steven Spielberg, haklı olarak tüm zamanların en büyük film yapımcılarından biri olarak kabul ediliyor. Ancak, birçok büyük sanatçı gibi, o da çok alçakgönüllü ve kendisini en sert eleştirenlerden biri olabilir.

Eylül AKGÖKÇE
Eylül AKGÖKÇE Tüm Haberleri

Dünya Dışı ET Neyle İlgili?
ET, bir grup uzaylının bilinmeyen bir amaç için kullandıkları bitkileri toplamak üzere Kaliforniya ormanına inmesiyle başlıyor. Gruplardan birinin uzaktaki şehir ışıklarını görmesi dikkati dağıtıyor ve uzaylıları yakalamak isteyen ABD hükümeti görevlileri geldiğinde arkadaşları onu almadan kaçmak zorunda kalıyor. Bu arada, yerel 10 yaşındaki Elliott Taylor (Henry Thomas), ebeveynlerinin yakın zamandaki ayrılığıyla başa çıkmakta zorlanır ve bu durum, ağabeyi Michael (Robert MacNaughton) ve aşırı çalışan annesi Mary (Dee Wallace) ile çatışmalara yol açar. Bir aile tartışmasının ardından Elliott dışarı çıkar ve yakındaki bir mısır tarlasında saklanan uzaylıyla karşılaşır, kendisi ve uzaylı birbirlerinden eşit derecede korkar. Daha sonra uzaylının tehlikeli olmadığını belirledikten sonra Elliott onu eve çeker ve burada kendisi, Michael ve yeni yürümeye başlayan kız kardeşleri Gertie (Drew Barrymore) gizlice onunla ilgilenmeye başlarlar, ona "ET" adını verirler ve insanlarıyla iletişim kurmasına yardım etmeye karar verirler.

Elliott'un Reşit Olma Hikayesi ve ET'nin Gerçekçiliği
Bilim kurgu kurgusuna rağmen ET'nin en iyi yanlarından biri, Elliott'un reşit olma hikayesini tasvir etme konusundaki gerçekçi yaklaşımıdır. Elliott, güçlü yazım tarzı ve Thomas'ın ikna edici performansı sayesinde filmlerdeki en incelikli ve dengeli çocuk karakterlerden biri. Babasının ayrılmasıyla ilgili yaşadığı endişeye rağmen, ailesine karşı melodramatik olarak meydan okuyan veya yıpratıcı değildir; babasının yeni kız arkadaşından bahsettiğinde Mary'yi üzdüğü tek önemli olay vardır. Bu, onu karamsar çocuk ve ergen karakterlerden daha sempatik ve sevimli kılıyor ve izleyicinin hem onu hem de Mary'yi birbirine karşıtlaştırmadan desteklemesine olanak tanıyor.

Michael ve Gertie de benzer şekilde iyi yazılmış ve icra edilmişler. İlki, filmin ilk bölümlerinde kardeşlerin yaptığı gibi Elliott'la çatışır ve onunla dalga geçer, ancak ET'yi keşfettikten sonra, Elliott ve ET'ye tereddüt etmeden yardım etmeye kararlıdır ve aynı zamanda sessiz diyalog sahnelerinde Elliott'u aile sorunları konusunda rahatlatırken de gösterilir. Bunu yüksek sesle söylemekten çekinseler bile ikilinin birbirini derinden sevdiği açıktır; bu, Michael'ı diğer reşit olma filmlerindeki tek boyutlu, düşman kardeşlerden ayırıyor. Film, Gertie'yi bireysel, kendine özgü, ete kemiğe bürünmüş bir karakter haline getirmek arasında mükemmel bir denge yakalıyor; Drew Barrymore'un Elliott'a karşı şımarık cevaplarını komik teslimatlara yol açması ve aynı zamanda bu kadar küçük bir çocuğun olgunlaşmamışlığını gerçekçi bir şekilde tasvir etmesi arasında. Kendisi de erkekler kadar ET'ye yardım etmeye kararlı olmasına rağmen, onu Mary'den gizli tutma sözünü ya hemen unutur ya da kasıtlı olarak bozar ve oğlanların okula gitmek için onu terk etmek zorunda kaldıkları ilk gün ona uzaylıyı göstermeye çalışır.

Küçük Kasaba Yaşamının İkna Edici Sunumu
Filmin küçük kasaba yaşamının sunumu da benzer şekilde ikna edicidir ve aynı zamanda insanların hafife aldığı yaşam tarzının bazı tuhaflıklarından da güçlü bir mizah almaktadır. Elliott'un bir lambayla termometreyi ısıtması ve böylece Mary'nin ateşi olduğunu düşünmesi ve okuldan evde kalmasına izin vermesi (ki bu Spielberg'in çocukluğunda yaptığı bir şeydi) ve Michael'ın Mary'nin arabasını arkadan takip ederek sadece geri geri gitmeyi bilmesi gibi ayrıntılar, fantastik önermeye rağmen filmin dünyasını yaşanmış gibi hissettiriyor ve karakterler gerçek insanlar gibi görünüyor. Elliott'ın ET'yi eve çekmek için ikonik Reese's Pieces'ı kullanması bu etkiyi artırıyor. Yapım başlangıçta M&M'leri kullanmayı planlamıştı ancak Mars, filmin ticari beklentileri hakkındaki şüpheler nedeniyle bunu reddedince Hershey, o zamanlar yeni olan Reese's Pieces'ın kullanılmasına izin verdi. Sonuçta bu, daha az bilinen Reese's Pieces'ın kendisinin veya ailedeki bir başkasının özellikle favorisi olabileceğini öne sürerek Elliott'u daha da bireyselleştiriyor.

Görsel Anlatım ve Elliott'un Bakış Açısı
Film, onu dengeli bir karakter yapmanın yanı sıra, görselleriyle de izleyiciyi Elliott'un bakış açısına yakınlaştırıyor. Film hakkında Amerikan Görüntü Yönetmenleri Derneği ile yapılan arşivlenmiş bir röportajda Spielberg, filmin çekimlerinden kaçının kameralar monte edilerek kurulduğunu ve böylece "lens genellikle yaklaşık dört fit, sekiz inç havada" Thomas'a yakın olduğunu açıkladı. ' yüksekliği, böylece izleyici, daha geleneksel olarak yapılmış bir filmde olduğu gibi, yetişkinlerin bakış açısından veya daha objektif bir kameranın bakış açısından ona bakmak yerine, olayları Elliott'un gördüğü gibi görebilecekti. Spielberg, çocukların sıklıkla yaptığı gibi Elliott ve/veya kameranın kardeşine ve tavana baktığı çekimleri sık sık düzenleyerek bu düşük perspektifi daha da güçlendirdiğini belirtiyor. Dahası, Mary dışındaki çoğu yetişkinin yüzünün filmin sonlarına kadar, hükümet görevlilerinin Taylor evini karantinaya aldığı zamana kadar göstermekten kaçınma kararını anlatıyor, bu da yetişkinlerin küçük çocuklar üzerinde yaratabileceği korkutucu etkiyi yeniden yaratıyor ve ifşa öncesi gerilimin artmasına neden oluyor. Keys (Peter Coyote) olarak anılan uzaylı takıntılı ajanın kötü niyetli olmadığını. Bu özenli çalışma, izleyiciyi, onları çocuklaştırmadan veya hikayenin anahtarı olan iyimserliklerini ve merak duygularını azaltmadan, çocukların dünyaya bakış açısına kaptırarak güzel bir şekilde karşılığını veriyor.

27 Haz 2024 - 10:20 - Kültür & Sanat

Muhabir  Eylül Akgökçe


göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak Ege Gündem Gazetesi Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Ege Gündem Gazetesi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

Haber ajansları tarafından servis edilen tüm haberler Ege Gündem Gazetesi editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Ege Gündem Gazetesi değil haberi geçen ajanstır.